Blindate 4×4 pentru România. Am analizat cerințele oficiale ale MApN iar ele oferă indicii privind marele câștigător

Blindate 4×4 pentru România. Am analizat cerințele oficiale ale MApN iar ele oferă indicii privind marele câștigător
  • Acasă
  • /
  • Politică
  • /
  • Blindate 4×4 pentru România. Am analizat cerințele oficiale ale MApN iar ele oferă indicii privind marele câștigător

( Tudor Curtifan – Defense Romania ) DefenseRomania a consultat hotărârea privind aprobarea circumstanțelor și a procedurii specifice aferente fazei I din cadrul etapei I a programului de înzestrare cu „Autovehicule tactice blindate de tip ușor” (ATBTU). În baza documentului oficial există o cerință care ar putea indica cine va fi câștigătorul licitației. România va […]

( Tudor Curtifan – Defense Romania )

DefenseRomania a consultat hotărârea privind aprobarea circumstanțelor și a procedurii specifice aferente fazei I din cadrul etapei I a programului de înzestrare cu „Autovehicule tactice blindate de tip ușor” (ATBTU).

În baza documentului oficial există o cerință care ar putea indica cine va fi câștigătorul licitației.

România va achiziționa 1059 de blindate tactice pentru toate structurile de forță

România intenționează să deficitul de autovehicule tactice blindate de tip ușor. Actualul parc are un grad de uzură mare, majoritatea autovehiculelor fiind de generație veche. Potrivit actului oficial consultat „autovehiculele tactice blindate de tip ușor – ATBTU, varianta de bază și 8 tipuri de derivate” care vor fi achiziționate vor fi în număr de 1059.

Acestea vor intra în componența structurilor de forță din Armata României – Forțele Terestre, Forțele Aeriene, Forțele Navale, dar și în componența Comandamentului Logistic Întrunit, a Statului Major al Apărării/Conducerea Strategică și, foarte interesant, va acoperi și nevoia Comandamentului Forțelor Pentru Operații Speciale.

Astfel, „pentru realizarea capabilității ATBTU, constituie interes esențial de securitate pentru statul român construirea/consolidarea/realizarea pe teritoriul național de capacități de fabricație, integrare, testare și mentenanță în domeniul militar pentru ATBTU, pentru asigurarea securității aprovizionării, pe timp de pace, dar mai ales pe timp de criză și război, în vederea fabricării echipamentelor optoelectronice, sistemului de avertizare și reacție împotriva dispozitivelor de vizare/dirijare asociate sistemelor de lovire ale inamicului, carcasei blindată, sistemelor de armament, sistemului de protecție împotriva incendiilor, șasiului, scaunelor, parbrizelor și geamurilor blindate, cablajelor electrice, sistemului de comunicații și informatică și suitei de aplicații software de comandă control, a integrării finale și testării ATBTU, precum și a realizării mentenanței de nivel complet pe durata ciclului de viață al ATBTU”.

La cerințele programului o frază-cheie ne dă indicii despre cine ar putea câștiga licitația

Astfel, candidatul trebuie să depună declarații și documente justificative care să demonstreze că a livrat în ultimii 7 ani:

a) cel puțin 1.059 produse similare ATBTU către state care la data livrării produselor erau membre NATO;

b) cel puțin 278 produse similare ATBTU într-un interval de 12 luni

Cel puțin 278 de blindate în ultimul an. Aceasta este o cerință-cheie a fazei în care ne aflăm cu programul.

În ceea ce privește competitorii știm că există interes din partea mai multor giganți, dar în joc s-ar afla cu adevărat două oferte. Americanii de la Oshkosh cu JLTV și francezii de la Arquus cu Sherpa.

În primăvara acestui an Oshkosh Defense a confirmat în exclusivitate pentru DefenseRomania că intră oficial în competiție cu modelul JLTV. La vremea respectivă reprezentanții companiei americane ne-au transmis că sunt dispuși să coopereze industrial cu firmele de apărare din România, numind chiar câțiva posibili parteneri, inclusiv Automecanica Moreni.

Foarte încrezători sunt și francezii. Arquus și-a prezentat Sherpa Light în România și a anunțat că discută cu mai multe companii din domeniul apărării în vederea programului de înzestrare, atât de stat cât și private.  Arquus dorește să construiască în țară blindatele și una din variantele luate în calcul e Uzina Automecanica Moreni.

JLTV ar putea fi „alesul”

Acestea sunt cele două companii care s-ar afla în pole position, deși cu programul au mai cochetat și cei de la General Dynamics cu vehicule de tip EAGLE sau Thales cu Hawkei.

Analizând cerințele de mai sus, dacă ele vor rămâne în picioare, Oshkosh îndeplinește toate condițiile pentru a trece în faza secundă. 

Oshkosh a livrat Armatelor membre NATO (cerințele includ și statele din care companiile fac parte) JLTV. Blindatele operează în SUA, Slovenia sau Lituania.

Iar americanii sunt singurii care pot bifa condiția de a fi livrat „cel puțin 278 produse similare ATBTU într-un interval de 12 luni”.

Amintim că numai în vara acestui an, primele vehicule tactice ușoare (JLTV), produse de compania americană Oshkosh Defense şi achiziționate de Forțele Armate Lituaniene, au ajuns în Lituania.

Rămâne de văzut cum se va derula programul, care vor fi ofertele finale și cine va îndeplini cerințele programului de înzestrare cu „Autovehicule tactice blindate de tip ușor” (ATBTU). Nu în ultimul rând, esențială va fi și cooperarea industrială.

Cert e că, așa cum precizează și actul oficial, programul va fi prioritizat în contextul în care actuala tehnică militară de acest tip este învechită. 


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta