De ce Curtea Constituțională a României e, de fapt, Curtea Constituțională a Rusiei

De ce Curtea Constituțională a României e, de fapt, Curtea Constituțională a Rusiei
  • Acasă
  • /
  • Politică
  • /
  • De ce Curtea Constituțională a României e, de fapt, Curtea Constituțională a Rusiei

Cele 25 de organizații din România și din străinătate care solicită demisia în bloc a membrilor CCR, în frunte cu Valer Dorneanu, au perfectă dreptate. Judecătorul Cristi Danileț, care solicită 7 demisii (din 9 membri) la Curtea Consituțională, are, de asemenea, dreptate. CCR face justiție politică în favoarea PSD, nicidecum o justiție pentru cetățeni. Niciun […]

Cele 25 de organizații din România și din străinătate care solicită demisia în bloc a membrilor CCR, în frunte cu Valer Dorneanu, au perfectă dreptate. Judecătorul Cristi Danileț, care solicită 7 demisii (din 9 membri) la Curtea Consituțională, are, de asemenea, dreptate.

CCR face justiție politică în favoarea PSD, nicidecum o justiție pentru cetățeni.

Niciun judecător de la CCR nu mai are credibilitate deplină. De ce? Pentru că nu și-a obținut postul în mod corect, prin concurs, așa cum se practică de pildă în sistemul de învățământ, ci prin numire de ordin politic.

Când ești plantat la CCR pe criterii de partid, n-ai cum să fii un judecător neutru. Ții evident partea acelui partid sau politician care te-a pus în fotoliu și pentru care ai mai și activat ani de zile. Un caz elocvent e chiar acela al președintelui CCR, Valer Dorneanu: fost deputat și fost președinte al Camerei Deputaților din partea PSD.

Nu cred că cele 25 de organizații din țară și din diaspora contestă profesionalismul judecătorilor CCR, fiindcă toți au studii superioare în domeniu și nu sunt aduși de pe câmp. Ele nu sunt însă de acord, pe bună dreptate, cu maniera de a judeca a membrilor CCR, care înclină de fiecare dată spre a apăra un partid, în speță PSD. Adică, își folosesc armele și funcția, dar și cunoștințele pentru a sprijini partidul, nu poporul român, nu Constituția României.

Ce ar fi normal să se întâmple?

Toți judecătorii CCR să-și dea demisia de onoare.

Să se organizeze concurs pe post.

Să participe la concurs numai judecători neafiliați unor partide, care n-au fost membri ai Senatului sau Camerei Deputaților, care n-au făcut politică de partid. Sunt destui în țară.

Concursul să fie organizat, evident, așa cum trebuie, să nu răsufle subiectele, să nu fie unul trucat. Doar atunci vom putea vorbi despre un CCR cu adevărat independent, depolitizat, unul care acționează în slujba cetățenilor, nu a politicienilor.

Dar toate acestea sunt posibile doar prin modificarea Constituției, pentru că modul de numire a celor 9 membri ai CCR e prevăzut clar în legea fundamentală a statului român: 3 președintele României, 3 Senatul, 3 Camera Deputaților.

Dar modificarea Constituției e un proces laborios, nu se face de azi pe mâine. De aceea, o eventuală demisie a celor 9 membri CCR ar fi urmată de o formulă interimară: tot președintele, Senatul și Camera Deputaților ar numi câte 3 membri ai CCR, dar respectând formula „fără politruci” gen Valer Dorneanu, Marian Enache, Mona Pivniceru, Cristian Deliorga și Gheorghe Stan..

Din păcate, actuala CCR, prin maniera de a interpreta Constituția, seamănă leit cu o altă CCR, aceea a Rusiei. CCR.ro e, de fapt, CCR.ru. Nesocotește deciziile unui for european, exact cum acționează și Curtea de la Moscova.

Știți ce-i leagă pe judecătorii de la Curtea Constituțională a României de omologii lor ruși? Tabietul răsuflat de a lua decizii în numele națiunii. Mai precis, nu e nevoie ca europenii să-și bage nasul în treburile noastre interne. O mentalitate tipic comunistă, dictatorială.

Dacă la ruși mai merge această politică distructivă, la noi e absolut impardonabil să ai asemenea mentalități găunoase: nu suntem membrii CSI, ci membrii UE. Sau poate că spre Răsărit ne-ar vrea Valer Dorneanu! Căci gândirea sa se pliază perfect pe cea a colegilor săi din Rusia.

În 2020, Curtea Constituțională a Rusiei a nesocotit o hotărâre a Tribunalului Internațional de Arbitraj de la Haga, în urma căreia Guvernul de la Moscova era obligat să plătească foștilor acționari ai Yukos (o fostă companie de petrol și gaze, privatizată în anii ’90 și naționalizată cu forța de Vladimir Putin odată cu venirea sa la putere) suma de 57 de miliarde de dolari.

În 2021, Curtea Constituțională a României a copiat modelul de la Răsărit și a respins ca neconstituțională hotărârea Curții de Justiție a Uniunii (CJUE) în legătură cu desființarea Secției Speciale de anchetare a magistraților. Secția fusese înființată în „epoca Dragnea” pentru a pune presiune pe judecătorii care nu le cântau în strună celor din PSD.

În 2017, regimul PSD, cu Dragnea la cârmă, livra națiunii aberanta Ordonanță de Urgență nr. 13 și altele asemenea, inclusiv legi abjecte. Curtea Constituțională, prin vocea președintelui său, Valer Dorneanu, a fost de partea PSD, deși era vorba de eliberarea infractorilor din pușcării, de dezincriminarea abuzului în serviciu sau a neglijenței în serviciu, de reducerea pedepselor (de la cele cuprinse între 2-7 ani la cele cuprinse între 6 luni-3 ani), de stabilirea unui plafon pentru care se face pușcărie: dacă ai fi creat un prejudiciu statului român sub 200.000 de lei, n-ai fi fost trimis în spatele gratiilor.

Curtea Constituțională a României bătuse palma cu infractorii, eliberând peste 20.000 dintre ei (aflați în libertate, mulți au ucis, au violat și s-au întors la pușcărie), și a nesocotit tocmai sesizările făcute de președintele Klaus Iohannis, dar și de Consiliul Superior al Magistraturii (CSM).

Ce spunea Valer Dorneanu, campion la cumul de pensii și salarii: că Guvernul și Parlamentul au acționat legal!

În cazul Ordonanței 13, nu Curtea Constituțională a României a restabilit dreptatea, ci sutele de mii de români adunați în Piața Victoriei din București și în piețele din marile orașe ale țării. Ei au desființat acea sinistră Ordonanță 13. CCR era de partea teroriștilor lui Dragnea, împotriva românilor, a României și a Constituției!

Doi ani mai târziu, în vara lui 2019, regimul Putin avea să se inspire oarecum din modelul Dragnea. În Codul de procedură penală al Rusiei au fost aduse modificări criminale în privința detenției:

Reținerea ca măsură preventivă nu poate fi aplicată unui suspect sau acuzat de săvârșirea infracțiunilor în temeiul articolelor 159, 160, 165 și 201 din Codul Penal al Federației Ruse, dacă aceste infracțiuni sunt comise de un antreprenor individual în legătură cu activitatea sa antreprenorială și (sau) administrarea proprietății sale utilizate în scop comercial, dacă aceste infracțiuni sunt comise de un membru al organului de conducere al unei organizații comerciale în legătură cu exercitarea autorității sale de a gestiona organizația sau în legătură cu organizația comercială a activității antreprenoriale sau de altă natură economică”.

Altfel spus, un escroc ca Dragnea, implicat în angajările fictive de la Protecția Copilului Teleorman, ar fi scăpat basma curată în Rusia. Niciun abuz în serviciu, nicio neglijență în serviciu, doar start la hoție!

Important: în 2015, Putin a semnat o lege care permite Curții Constituționale a Rusiei să invalideze deciziile instanțelor internaționale. În virtutea acestui fapt, Rusia a respins și hotărârea CEDO privind despăgubirea acordată pentru Yukos, în valoare de 1,9 miliarde de euro, dar și pe cea a Tribunalului Internațional de Arbitraj de la Haga, privind despăgubirile de 57 de miliarde de euro.

Acum, Rusia poate refuza practic să recunoască deciziile arbitrajului internațional dacă acestea îi vor impune vreo obligație și vor „contrazice fundamentele dreptului și ordinii publice” prezente în Constituția confiscată a lui Putin.

P. S. Și Dragnea, dacă ar fi scăpat de închisoare prin menținerea în vigoare a OUG 13 și ar fi fost ales președinte, era în stare să dea o lege pe modelul Putin: să lase Curtea Constituțională a României să-și bată joc de toate instanțele internaționale. Oricum, cu sau fără lege, CCR și-a permis să declare neconstituțională o decizie luată de Curtea Europeană de Justiție. Asta înseamnă o periculoasă plasare a României în afara Europei.


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta