O instituție publică toacă bani de 4 ani fără să facă nimic, dar șeful ei nu are timp nici pentru un interviu! ARF trebuia să cumpere trenuri noi cu fonduri europene, dar n-a cumpărat niciunul

O instituție publică toacă bani de 4 ani fără să facă nimic, dar șeful ei nu are timp nici pentru un interviu! ARF trebuia să cumpere trenuri noi cu fonduri europene, dar n-a cumpărat niciunul
  • Acasă
  • /
  • Politică
  • /
  • O instituție publică toacă bani de 4 ani fără să facă nimic, dar șeful ei nu are timp nici pentru un interviu! ARF trebuia să cumpere trenuri noi cu fonduri europene, dar n-a cumpărat niciunul

( Robert Mateescu – Ziaristii.ro ) Statul român a înfiinţat şi finanțat degeaba o instituţie publică, timp de 4 ani: Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), care ar fi trebuit să cumpere trenuri noi cu fonduri europene. După ce au plătit, lunar, salariile angajaţilor şi toate cheltuilelile de funcţionare, autorităţile şi-au dat seama că instituţia nu […]

( Robert Mateescu – Ziaristii.ro )

Statul român a înfiinţat şi finanțat degeaba o instituţie publică, timp de 4 ani: Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), care ar fi trebuit să cumpere trenuri noi cu fonduri europene. După ce au plătit, lunar, salariile angajaţilor şi toate cheltuilelile de funcţionare, autorităţile şi-au dat seama că instituţia nu a făcut nimic din ce trebuia și acum vor s-o desființeze, dezvăluie o investigație Digi 24.

ARF a fost înființată de Guvernul Cioloș cu un scop precis – să cumpere trenuri noi cu fonduri europene -, dar guvernele PSD (Grindeanu, Tudose, Dăncilă) nu au fost interesate s-o pună la treabă. Acum, ARF va fi desfiinţată, iar milioanele de lei cheltuiţi vor fi trecuţi la pierderi.

În septembrie 2016, printr-o ordonanţă de urgenţă, era înfiinţată Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF). O instituţie cu nume pompos, care avea menirea să schimbe faţa urâtă a transportul feroviar din România. Principalul obiectiv de activitate îl constituia cumpărarea de trenuri noi cu fonduri europene. Banii existau, aşa că nu trebuia decât să organizeze licitaţii pentru achiziţionarea trenurilor.

Zero achiziții în 4 ani

Rodrigo Maxim, preşedintele Federaţiei Sindicatelor Transportatorilor Feroviari din România: „S-a spus că trebuie să fie o entitate separată, neutră, care să achiziţioneze material rulant feroviar şi să-l împartă la toţi operatorii feroviari de călători. Până acum s-a achiziţionat zero material rulant. Au trecut de atunci patru ani şi jumătate şi, din banii europeni pe care îi aveam la dispoziţie, nu a fost cumpărată nici măcar o roată de tren. Cu chiu, cu vai, au fost organizate două licitaţii, ambele fiind, în acest moment, contestate şi blocate în instanţă”.

Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: „Activitatea este egală cu zero. Autoritatea a fost înfiinţată pentru a achiziţiona material rulant pe bani europeni, dar nu a reuşit să finalizeze nicio licitaţie. Noi am fost împotriva înfiinţării acestei Autorităţi, pentru că este singura instituţie de genul ăsta din Europa şi cred că şi din lume”.

Prin ARF sunt plătite şi subvenţiile acordate operatorilor pentru transportul feroviar de călători. Instituţia ar fi trebuit să vină, în toţi aceşti ani, cu noi măsuri şi criterii de acordare a subvenţiei, lucru care nu s-a întâmplat.

Ministrul Drulă: Toate întrebările pe care le-am adresat s-au izbit de non-răspunsuri şi de ridicări din umeri

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Plătim pentru plimbarea unor trenuri goale, pe unele rute, plătim fără criterii de calitate, fără criterii de încărcare cu pasageri. Toate întrebările pe care le-am adresat s-au izbit de non-răspunsuri şi de ridicări din umeri. Aici trebuia să mă adresez oamenilor care au inteligenţă, nu? Creierul sistemului feroviar, al reformei”.

În aceste condiţii, concluzia ministrului transporturilor este clară: ARF a ratat toate obiectivele pe care le avea şi va fi desfiinţată.

Cătălin Drulă: „În momentul în care rezultatele sunt atât de dezastruoase, pare că este un moment bun să ştergi tabla şi s-o iei de la capăt”.

Așadar, vreme de peste 4 ani, statul român a întreţinut degeba o instituţie care a înghiţit milioane de lei. Bani aruncaţi în vânt.

Potrivit organigramei, la Autoritatea pentru Reformă Feroviară există 79 de posturi bugetate, dintre care la începutul acestui an erau ocupate 35. Nouă dintre posturi sunt de conducere, adică rezervate şefilor.

Preşedintele ARF încasează un salariu lunar de peste 10.000 de lei, directorul general 7.227 de lei, un director 6.764 de lei, iar un şef de serviciu 6.229 lei.

Pe lângă salarii, angajaţii mai primesc şi spor pentru condiţii vătămătoare de muncă, plus alte beneficii specifice bugetarilor (vouchere de vacanță etc.).

Bugetul anual destinat cheltuielilor de personal este de 4 milioane de lei. În 4 ani și jumătate, suma cheltuită inutil s-a ridicat la aproape 20 de milioane de lei (circa 4 milioane de euro).

Iulică Măntescu, preşedintele Federaţiei Mecanicilor de Locomotivă: „Îmi este greu să vă spun ce vom face cu cheltuielile. Salariile personalului din acestă instituţie nu mai pot fi recuperate şi atunci rămâne o cheltuială a statului român”.

Cătălin Drulă, ministrul Transporturilor: „Această instituţie pare să fie încă una din formele fără fond ale statului român, aşa că luăm în considerare foarte serios să o desfiinţăm. Până la urmă este o simplificare a aparatului de stat, care e parte din politica acestui Guvern, şi să aducem înapoi în minister acele atribuţii pe care le are această instituţie”.

ARF are sediul în clădirea Ministerului Transporturilor, aproape de Gara de Nord din București. Nicăieri, în jurul clădirii, nu găseşti vreun indiciu sau vreo plăcuţă care să-ţi arate cum ai putea identifica instituţia.

În perioada imediat următoare, Ministerul Transporturilor va finaliza textul Ordonanţei prin care Autoritatea pentru Reformă Feroviară va dispărea.


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta