7 aprilie 1945 – Yamato, cea mai mare navă de război construită vreodată, a fost scufundată de submarinele americane

7 aprilie 1945 – Yamato, cea mai mare navă de război construită vreodată, a fost scufundată de submarinele americane
  • Acasă
  • /
  • Social
  • /
  • 7 aprilie 1945 – Yamato, cea mai mare navă de război construită vreodată, a fost scufundată de submarinele americane

( Redacția – Historia ) Pentru a câştiga supremaţia navală în Oceanul Pacific în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Japonia s-a gândit să construiască o nouă navă de război, care să fie cea mai mare şi mai puternică din istorie. Aşa au apărut cele două cuirasate din clasa Yamato:cuirasatul Yamato şi nava ei soră, […]

( Redacția – Historia )

Pentru a câştiga supremaţia navală în Oceanul Pacific în timpul celui de-al Doilea Război Mondial, Japonia s-a gândit să construiască o nouă navă de război, care să fie cea mai mare şi mai puternică din istorie. Aşa au apărut cele două cuirasate din clasa Yamato:cuirasatul Yamato şi nava ei soră, Musashi.

Yamato era echipat cu 9 tunuri de 460 mm montate pe 3 turele şi avea o lungime de 263, 2 m, cu un deplasament maxim de 72800 de tone. Rezultatul războiului naval din Pacific nu a fost hotărât însă de cuirasate, ci de portavioane. Astfel, japonezii au irosit resurse enorme pentru construcţia acestor nave masive.

Rolul jucat în cel de-al Doilea Război Mondial

Pe 12 februarie 1942, cuirasatul Yamato a devenit nava de comandă a întregii flote japoneze, condusă de amiralul Isoroku Yamamoto. În bătălia de la Midway (4-7 iunie 1942), cuirasatul a fost prea departe pentru a putea participa activ la lupta navală. După dezastrul de la Midway (cea mai mare înfrângere suferită de japonezi din ultimii 300 de ani), care a dus la pierderea a 4 portavioane japoneze, cuirasatul Yamato a plecat spre atolul Truk, terminându-şi voiajul în august 1942. Cuirasatul japonez a rămas mult timp ancorat în atolul Truk. În mai 1943, nava revine în şantierul naval din Kure pentru a-i fi montat radarul. Pe ruta de întoarcere spre atolul Truk, cuirasatul Yamato este lovit de o torpilă lansată de pe USS Skate.

După ce este reparat, cuirasatul Yamato se alătură flotei japoneze care participă în bătălia din Marea Filipinelor (19-20 iunie 1944). Din nou, nava de război nu a avut nici o contribuţie semnificativă în luptă. Cuirasatul a comis chiar o eroare, atunci când a deschis focul asupra unui avion japonez care se întoarcea din misiune. Pe 24 iunie, cuirasatele Yamato şi Musashi ajung din nou la şantierul naval din Kure.

Între 23 şi 26 octombrie, Yamato a participat la Bătălia din Golful Leyte (cea de a doua bătălie din Marea Filipinelor), una dintre cele mai mari înfruntări navale din istorie. Pentru prima oară, cuirasatul foloseşte în luptă tunurile sale principale de 460 mm. Chiar dacă a fost lovit de două bombe lansate de avioanele de pe portavionul USS Essex, cuirasatul Yamato reuşeşte să scufunde un portavion american de escortă, USS Gambier Bay, şi alte câteva distrugătoare. În urma bătăliei din golful Leyte, Yamato a suferit pagube moderate (a fost inudată de aproximativ 3300 de tone de apă), dar a rămas în stare de funcţionare.

Ţinta atacului american a fost, însă, nava sa soră, Musashi. Cuirasatul Musashi s-a scufundat după ce a fost lovit de 17 bombe şi 19 torpile. În lunile care au urmat bătăliei de la Golful Leyte, cuirasatul Yamato a fost din nou în şantierul naval din Kure pentru montarea unor noi tunuri antiaeriene.

În mare parte, cuirasatul Yamato, datorită deplasării sale lente, nu a putut juca un rol activ în înfruntările navale din Pacific, unde portavioanele au fost actorii pricipali. Yamato a ajuns să fie folosit mai mult pentru transportul trupelor japoneze în teatrele de operaţiuni. În afară de Bătălia din Golful Leyte, nava de război japoneză nu a mai fost implicată direct în nici o luptă. A fost însă nava amiral al flotei japoneze.

Sfârşitul celei mai mari nave de război din istorie

O dată cu începutul invaziei americane din Okinawa de pe 1 aprilie 1945, strategii japonezi au pregătit Operaţiunea Ten-Go. La fel ca şi în cazul bătăliei de la Midway, americanii au reuşit să spargă codul comunicaţiilor radio a japonezilor şi să afle toate detaliile operaţiunii. Din punct de vedere tactic, misiunea era una suicidală. Era prevăzut ca Yamato să navigheze spre est şi să atace flota de invazie americană din Okinawa, iar apoi să acosteze pe insulă şi să joace rolul unei masive baterii de artilerie. O dată ce cuirasatul era distrus, marinarii rămaşi s-ar fi alăturat apărătorilor insulei.

Cuirasatul Yamato a pornit în ultima sa misiune pe mare pe 6 aprilie 1945. Echipajul de la bord ştia faptul că au de executat o misiune fără sorţi de izbândă. În seara plecării mulţi marinari au băut sake (băutură alcoolică japoneză obţinută din fermentarea orezului) doar ca să mai uite de soarta ce-i aşteaptă. Nava de război japoneză avea o escortă formată din 8 distrugătoare şi un crucişător uşor. Yamato nu beneficia de nici un sprijin aerian în misiunea sa din Okinawa.

Submarinele americane au localizat poziţia cuirasatului. Pe 7 aprilie a fost pregătit un atac aerian american asupra navei japoneze. Atacul bombardierelor americane s-a desfăşurat în 3 valuri. Avioanele americane au bombardat puntea cuirasatului cu bombe şi rachete, în timp ce bombardierele torpiloare au atacat babordul navei. Ordinul de abandonare a navei a fost dat la ora 2:00 pm a respectivei zile. În timp ce Yamato a început să se răstoarne, compartimentul de muniţie de la pupă a luat foc, provocând o imensă explozie. Se estimează că Yamato a fost lovit de cel puţin 11 torpile şi 6 şase bombe. În acel moment pe cuirasatul Yamato se găseau aproximativ 2700 de membri ai echipajului, dintre care doar 280 au mai fost salvaţi. Epava cuirasatului Yamato şi-a găsit locul de veci la 340 m adâncime.

Pentru cultura japoneză, cuirasatele Yamato şi Musashi au reprezentat măreţia Imperiului japonez. În poezia japoneză, cuvântul Yamato (care în japoneză înseamnă “oriunde”) a devenit o metaforă ce descrie sfârşitul Imperiului Japonez.


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta