IAR-95, avionul multirol supersonic romanesc, care nu a fost construit niciodata.

IAR-95, avionul multirol supersonic romanesc, care nu a fost construit niciodata.
KONICA MINOLTA DIGITAL CAMERA
  • Acasă
  • /
  • Social
  • /
  • IAR-95, avionul multirol supersonic romanesc, care nu a fost construit niciodata.

Pe data de 18 martie 2021 se implinesc 114 ani de la zborul avionului constrict de Traian Vuia, cu alte cuvinte am fost printre pionierii zborului. Putina lume probabil cunoaste ca in vremea lui Ceausescu, Romania avea un proiect de avion militar multirol supersonic, comparabil cu avionul, JAS 39 Gripen, construit de SAAB Suedia si […]

Pe data de 18 martie 2021 se implinesc 114 ani de la zborul avionului constrict de Traian Vuia, cu alte cuvinte am fost printre pionierii zborului. Putina lume probabil cunoaste ca in vremea lui Ceausescu, Romania avea un proiect de avion militar multirol supersonic, comparabil cu avionul, JAS 39 Gripen, construit de SAAB Suedia si care este in dotarea fortelor aeriene suedeze din anul 1997. Proiectul exista si avionul putea intra in constructie imediat, insa era nevoie de finantare. Dar care este istoria acestui proiect si de ce s-a renuntat la el.

In 1974, la Institutul National pentru Cercetari Aero-Spatiale ( INCAS ), un colectiv de ingineri si proiectanti primeste sarcina de concepe un avion multirol supersonic romanesc avand numele IAR-95. Dupa 10 ani in anul 1984, proiectul a fost terminat. Singurele probleme ramaneau legate de motorul care trebuia sa echipeze acest avion. Statul roman a incercat achizitionarea unui motor din strainatate sau fabricarea lui in tara. In anul 1985, Ceausescu hotaraste fabricarea acestui avion experimental, la Intreprinderea de Avioane Craiova care trebuia sa lucreze in colaborare cu Aerostar Bacau, Romaero Bucuresti, IAR Brasov si Aerofina Bucuresti avionul IAR-95 urmand sa fie echipat cu un motor de MIG-23.

Totusi la cateva luni distanta, Ceausescu ordona incetarea acestui proiect. Ce se intamplase, oficial nimeni nu a dat nici o explicatie, dar neoficial se discuta despre presiuni exercitate asupra Romaniei de tarile apartinand Pactului de la Varsovia. In acele timpuri Romania avea o flota militara formata din avioane rusesti MIG-21 si MIG-23. Conform intelegerii, sovieticii asigurau mentenanta acestor avioane in URSS pe niste costuri imense platite de Romania, cu alte cuvinte isi bateau joc de noi.

In momentul in care Romania a anuntat ca poate construi un avion supersonic multirol, comparabil astazi cu JAS 39 Gripen realizat de suedezi un avion de succes, rusii au intrat imediat in vrie trecand la negocieri cu statul roman. Practic Romania a castigat mentenanta avioanelor MIG-21 si MIG-23, avand libertatea de a le repara si upgrada singuri si in plus ne-au pus la dispozitie 21 de avioane MIG-29 noi, care erau un varf tehnologic la aceea vreme, singura conditie – sa nu construim multirolul romanesc.

“In imagine avionul suedez JAS 39 Gripen aflat in dotarea aviatiei militare suedeze din anul 1997”


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta