Iubitorii de carti.
global warming climate change sign high temperature thermometer fire concept

Fahrenheit 451 este cel mai cunoscut roman al scriitorului american Ray Bradbury, publicat în 1953, a cărui valoare a fost confirmată de timp şi recunoscută chiar imediat după publicare, în 1954, autorul primind prestigiosul premiu Hugo, pentru cel mai bun roman al anului. Cartea este o ficţiune distopică, în care este imaginată o societate a […]

Fahrenheit 451 este cel mai cunoscut roman al scriitorului american Ray Bradbury, publicat în 1953, a cărui valoare a fost confirmată de timp şi recunoscută chiar imediat după publicare, în 1954, autorul primind prestigiosul premiu Hugo, pentru cel mai bun roman al anului.

Cartea este o ficţiune distopică, în care este imaginată o societate a viitorului, în care cărţile sunt interzise şi în care pompierii au ca principală sarcină găsirea şi distrugerea ultimelor volume, care ar fi putut scăpa în faţa vigilenţei autorităţilor.  Titlul romanului face referire la temperatura la care se aprinde hârtia, adică 451 grade Fahrenheit (o scală de temperatură utilizată în cadrul sistemului anglo-saxon de unităţi de măsură), adică aproximativ 233 grade Celsius.

Iar ceea ce frapează, astăzi, la mai mult de o jumătate de secol de când au fost publicate aceste cărţi, este incredibila asemănare cu realitatea (sau cel puţin cu o parte a realităţii) pe care deja o trăim noi.

Acţiunea se desfăşoară într-o ţară şi într-un viitor nedeterminat. Cărţile, crede guvernul acestei ţări, “te împiedică să fii fericit”. Protagonistul întâmplărilor, Montag, aparţine unei brigăzi speciale de pompieri care trebuie să-i urmărească pe toţi cei care încă mai păstrează cărţi, să le confişte aceste “obiecte” dăunătoare şi să le dea foc. El apare, la început, în ipostaza unui muncitor/ pompier loial, care nu ştie şi nu înţelege prea multe, dar care, din întâmplare, ajunge în conflict cu ideologia timpului său şi cu autorităţile.

Întâlnirea cu o tânără “ciudată”, Clarisse, care este “altfel” decât ceilalţi, căreia îi place natura, nu tehnologia, care continuă să se plimbe, să viseze, să colecteze fluturi, care este veselă, expansivă, care vrea să ştie mereu “de ce” se întâmplă un anume lucru, îl face pe Montag să-şi pună, la rândul lui, întrebări, să o privească pe soţia sa cu alţi ochi, dat fiind că aceasta aparţine unei tipologii feminine specifice lumii distopice – este dependentă de telenovelele pe care le urmăreşte cu înverşunare pe televizoarele încastrate în pereţi, este indiferentă în raport cu societatea opresivă în care trăieşte, nu înţelege tulburarea soţului ei provocată de întâlnirea cu Clarisse si, implicit, cu cărţile.

Alte evenimente îl tulbură şi mai mult pe protagonistul romanului, printre acestea faptul că trebuie să participe la incendierea casei unei bătrâne care deţinea (ilegal) o bibliotecă, femeia preferând să moară odată cu cărţile sale. Montag reuşeşte să fure o carte din casa bătrânei, o citeşte pe ascuns şi este profund marcat de lectură.

Clarisse dispare la puţin timp după ce îl cunoscuse pe Montag, se pare că a fost victima unui accident de maşină, iar soţia lui Montag îşi demască soţul vinovat de neaşteptata lui pasiune pentru cărţi şi care, pentru a scăpa de autorităţi şi de pedeapsă, fuge în afara oraşului, undeva unde erau exilaţi “iubitorii de cărţi”, “intelectualii nomazi”, unii dintre aceştia reuşind să memoreze (in clandestinitate) cărţi întregi, pentru a le putea transmite generaţiilor următoare, care, poate, vor reclădi o lume nouă, mai bună.

Trăim deja în distopia din “Fahrenheit 451”? Am intrat în era mediocraţiei şi a idiocratiei? Ne debarasăm de cărţi, abandonându-le în uitare şi indiferenţă, ne depersonalizăm, devenim tot mai mimetici, obedienţi şi indiferenţi? Vulgaritatea şi incultura sunt cheia succesului? Sentimentele au devenit inutile? “Pasiunile” noastre sunt distracţiile facile şi consumul? Consumăm “conţinuturi”, nu cultură? Suntem “controlaţi”? Evoluţia tehnologică/ biotehnologică este în acord cu principiile şi aspiraţiile noastre? Mai putem decide în privinţa vieţilor noastre? Romanul “Fahrenheit 451”, de Ray Bradbury, ne îndeamnă să medităm la toate acestea.

( Articol preluat de pe situl Destepti.ro)


Distribuie articolul


Spune-ne părerea ta