Poţi supravieţui mâncând doar cartofi ?

Poţi supravieţui mâncând doar cartofi ?
  • Acasă
  • /
  • Social
  • /
  • Poţi supravieţui mâncând doar cartofi ?

În filmul „Marţianul” Mark Watney, jucat de Matt Damon, este lăsat pe planeta Marte de colegii astronauţi, iar singurul aliment pe care-l poate consuma este cartoful. Andrew Taylor, un australian de 36 de ani urmează aceeaşi dietă, în mod voluntar. În încercarea de a slăbi, Taylor a decis să nu mănânce decât cartofi vreme de […]

În filmul „Marţianul” Mark Watney, jucat de Matt Damon, este lăsat pe planeta Marte de colegii astronauţi, iar singurul aliment pe care-l poate consuma este cartoful. Andrew Taylor, un australian de 36 de ani urmează aceeaşi dietă, în mod voluntar. În încercarea de a slăbi, Taylor a decis să nu mănânce decât cartofi vreme de un an.

Acesta a mancat în jur de 3 kg de cartofi pe zi care i-a  asigurat circa 2000 de kilocalorii, o cantitate rezonabilă pentru un bărbat care vrea să slăbească. Dar dacă dieta cu cartofi reprezintă o excelentă sursă de carbohidraţi şi fibre, Taylor nu îşi asigură suficiente proteine. Un bărbat de 120 kg are nevoie de circa 90g de proteine, iar dieta sa îi asigură doar 60g.

Proteinele sunt create din aminoacizi, incluzând aminoacizi asiguraţi numai prin alimentaţie corpul nefiind capabil sa produca aminoacizi,  dar cartofii nu asigură suficienţi aminoacizi.
  De asemenea, dieta cu cartofi nu asigură acizi graşi esenţiali  şi nu asigură suficientă grăsime pentru absorbţia unor vitamine (vitaminele A, D, E şi K). În fapt găsim doar 9 grame de grăsimi la 3 kg de cartofi.

O dietă normală conţine şi acizi graşi polisaturaţi omega-3, care au ca sursă principala peştele. Aceşti acizi au un rol important, structural şi funcţional şi pot ajuta la controlul presiunii arteriale.

Dieta numai cu cartofi asigură doar 6 mg de zinc, iar necesarul este de 9,5 mg pe zi. Deficienţa de zinc va duce la exfolieri la nivelul gurii, intestinelor şi al pielii, scăzând astfel imunitatea şi capacitatea de autoreparaţie a organismului.
Alte minerale care pot fi insuficiente sunt seleniul și iodul, deoarece nivelurile acestora depind de solul în care au fost cultivați cartofii.

Alimentaţia pe baza numai de cartofi  nu va fi nocivă pe termen scurt. Dar,  cartofii produc solanină, care este otrăvitoare. În general nivelul de solanină în cazul cartofilor este unul scăzut. Chiar şi consumul unor cantităţi mici de cartofi poate provoca greaţă, vomă, crampe, febră, ameţeală, dureri de cap şi convulsii.

O cantitate de 300 g pe zi (echivalentul unei porţii normale) nu poate fi periculoasă, în condiţii normale de păstrare şi preparare, să mănânci un an întreg cartofi, iar în unele zile cantităţi mai mari decât cea menţionată – poate duce la unele riscuri privind sănătatea.

( Jennie Jackson – Alimentaţie-Sănătate )


Distribuie articolul