Prima capodoperă creată de Piotr Ilici Ceaikovski

Prima capodoperă creată de Piotr Ilici Ceaikovski
  • Acasă
  • /
  • Social
  • /
  • Prima capodoperă creată de Piotr Ilici Ceaikovski

( Cristina Niculescu – Historia ) Uvertura-fantezie Romeo și Julieta este una dintre primele bijuterii muzicale create de Ceaikovski. Tânărul compozitor avea doar 28 de ani în 1869, absolvise recent-înființatul Conservator de la Sankt Petersburg și fusese numit profesor de armonie la și mai nou-creatul Conservator din Moscova.  Uvertura-fantezie Romeo și Julieta este una dintre […]

( Cristina Niculescu – Historia )

Uvertura-fantezie Romeo și Julieta este una dintre primele bijuterii muzicale create de Ceaikovski. Tânărul compozitor avea doar 28 de ani în 1869, absolvise recent-înființatul Conservator de la Sankt Petersburg și fusese numit profesor de armonie la și mai nou-creatul Conservator din Moscova. 

Uvertura-fantezie Romeo și Julieta este una dintre primele bijuterii muzicale create de Ceaikovski. Tânărul compozitor avea doar 28 de ani în 1869, absolvise recent-înființatul Conservator de la Sankt Petersburg și fusese numit profesor de armonie la și mai nou-creatul Conservator din Moscova. 

Uvertura nu s-a bucurat de succes de la început. De altfel, urmând sfaturile altui compozitor și pianist rus, Mili Balakirev, căruia îi este și dedicată lucrarea, Ceaikovski a făcut mai multe schimbări în partitură. După premiera absolută de la Moscova, derulată sub bagheta lui Nikolai Rubinstein, Ceaikovski a revizuit lucrarea în două rânduri – în 1870 și în 1880.  Cea de-a treia versiune este cea interpretată astăzi. 

Premiera s-a derulat însă într-un context total nefavorabil compozitorului: Nikolai Rubinstein, dirijorul concertului, dar și directorul Conservatorului din Moscova, avusese un proces în urma unor acuzații aduse de o studentă. Astfel încât întreaga societate, dar și publicul din sală erau mult mai interesaţi de scandalul în cauză decât de premiera lui Ceaikovski. Compozitorul mărturisea trist:

„După concert am luat cina… Niciun singur cuvânt către mine despre uvertura mea în întreaga seară. Și totuși, tânjeam atât de tare după apreciere și bunătate”.

La fel ca Berlioz, și Ceaikovski a fost inspirat de piesele lui Shakespeare și a mai compus două uverturi cu tematică shakespeariană: Hamlet și Furtuna.

Compozitorul rus s-a gândit de mai multe ori în anii cei mai productivi ai carierei sale artistice să revină la Romeo și Julieta și să creeze o operă pornind de la Shakespeare. Subiectul unei drame atât de intense și al unei iubiri sacrificiale îl atrăgea și îi era specific personalității și stilului său componistic, mereu plin de emoție. Din păcate însă, el nu a compus în final nicio operă sau vreun balet pe această temă, deși povestea i s-ar fi potrivit mănușă. 


Distribuie articolul